Samenwerking met gemeente ambtenaren succesvol

Hierbij het laatste nieuws over enkele ontwikkelingen in onze mooie wijk Ter Borch. We hebben de laatste tijd een aantal keren nieuws gebracht over de ontwikkelingen rondom de plannen om een supermarkt te realiseren in de wijk. Maar er gebeurt nog veel meer in onze wijk en vanuit de bewonersvereniging willen ook dat graag u laten weten…

Vissen langs het Omgelegde Eelderdiep? Liever elders…

De gemeente heeft de bewonersvereniging gevraagd hoe zij aankijkt tegen een vergunning om te vissen langs het Omgelegde Eelderdiep. Dit water grenst aan veel achtertuinen van bewoners van onze wijk. Daarom heeft de gemeente besloten om langs het Ubbinkseiland en de Madijk dit vissen niet toe te staan. Maar voor de hartstochtelijke visser is er natuurlijk voldoende visgelegenheid langs andere stukken van het Eelderdiepje.

Fietspad en obstakels

In het kleine rode fietspad in het verlengde van de Cunera van Wahrenlaan dat de verbinding vormt tussen Tuinwijk en de Piccardthof zaten twee palen. Dit bleek meer hinder dan voordeel op te leveren. Daarom heeft de gemeente op verzoek van de bewonersvereniging deze palen weggehaald.

We zijn erg blij met de fijne samenwerking met de medewerkers van de gemeente.

Fietspad tussen Tuinwijk en de Piccardthof (nu zonder obstakels)

De AED redt levens, ook bij ons in de wijk!

De bewonersvereniging heeft de gemeente gevraagd om AED’s te plaatsen in onze wijk. En de gemeente heeft hier positief op gereageerd. Een Automatische Externe Defibrillator (AED) is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok. Het kan levens redden en daarom zijn er overal in Nederland van deze apparaten geplaatst. De eerste 6 minuten na een hartstilstand zijn cruciaal. Daarom is het fijn als zo’n apparaat snel bereikbaar is.

U heeft ze vast wel eens zien hangen bij sportverenigingen, winkelcentra, maar ze hangen ook aan of bij veel woonhuizen.

Het leek ons goed om ook bij ons in de wijk diverse AED’s beschikbaar te hebben. Een AED is best prijzig en gevoelig voor criminaliteit. Daarom hangt het vaak op een niet direct zichtbare plek, maar wel dichtbij. Ook is de AED beveiligd met een pincode, zodat het niet zomaar kan worden weggenomen. We zoeken nog naar geschikte en logische locaties en hebben al één locatie gevonden. Mocht u er ook voor voelen om een AED aan of bij uw huis te willen plaatsen, dan horen we dat graag. We zoeken nog tenminste twee locaties.

Het apparaat is vrij eenvoudig te bedienen, maar er zijn ook speciale korte trainingen voor om de AED te kunnen bedienen. Als je die training hebt gevolgd, kun je je opgeven om beschikbaar te zijn bij noodgevallen als er bij jou in de buurt iets gebeurt. Er is ook een app beschikbaar waarin de locaties staan aangegeven van de AED.

Meer informatie over de AED op: www.hartstichting.nl
Wil je weten waar nu al AED’s staan, kijk dan op: https://aed.rodekruis.nl/

Reageren is niet mogelijk