Inkoopactie Zonnepanelen 2017

Ook in 2017 organiseert de bewonersvereniging weer een inkoopactie voor zonnepanelen.

In 2017 is er voor gekozen om niet één specifiek paneel in te kopen maar om scherpe afspraken te maken met leveranciers over de levering en korting in het algemeen. Hierdoor ontstaat keuze vrijheid omtrent het soort panelen, de omvormer, schakelingen en materialen om optimaal aan te sluiten bij de behoefte en wensen van de bewoners. De leveranciers is gevraagd om inzichtelijk te maken welke extra korting wordt verkregen bij inkoop onder het collectief.

Drie leden van de commissie inkoop zijn onafhankelijk van elkaar een aantal aanbieders gaan vergelijken en hebben voor hun eigen aankoop ieder een eigen aanbieder geselecteerd.
Deze drie geselecteerde leveranciers is gevraagd om op onderstaande vragen antwoord te geven en met een aanbieding te komen voor de leden van de bewonersvereniging. Als reactie op de vragen heeft één leverancier zich teruggetrokken.

De Zonnefabriek en Zonneplan hebben onze vragen wel beantwoord. Hieronder lees je hun reacties. Na hun reacties geven we graag nog wat suggesties en tips die kunnen helpen bij de selectie.

De Zonnefabriek gaf de volgende reactie:

Visie op zonne-energie en energietransitie: De Zonnefabriek is in 2009 opgericht met het doel om te helpen om Nederland te verduurzamen. Destijds was zonne-energie nog relatief nieuw, en was het enthousiasme van de Zonnefabriek een welkome impuls om de inzet van duurzame energie aan te moedigen. Aan de energietransitie naar schone, groene stroom kan ieder huishouden nu een bijdrage leveren. De Zonnefabriek levert hier nog steeds graag een bijdrage aan, waarbij we niet alleen kijken naar de verduurzaming op de korte termijn, maar ook veel aandacht besteden aan de verduurzaming op de lange termijn.

Aanpak: De vraag rijst wat de toegevoegde waarde van de Zonnefabriek is in deze markt. Om hier goed antwoord op te geven, moeten we kijken naar twee kernpunten van ons bedrijf: Kwaliteit en innovatie. De Zonnefabriek gaat er prat op dat wij kwalitatief gedegen installaties leveren. In onze werkwijze is een huisbezoek essentieel; het is belangrijk dat een adviseur de situatie opneemt om de beste oplossing voor panelen, type omvormer en kabelroute te bepalen. Verder houden wij ook scherp in de gaten hoe de opbrengst van onze systemen is over de jaren. Op die manier zorgen wij ervoor dat onze klanten ook jaren ná plaatsing nog tevreden blijven met hun zonnepanelen, en de boodschap van verduurzaming verspreiden aan hun omgeving.

Relevante certificeringen: Zonnefabriek voldoet aan alle eisen voor kwaliteit en veiligheid. Daarnaast hoorden we in 2013 bij de eerste groep van drie installateurs die het onafhankelijke keurmerk Zonnekeur kregen. Maar dat is niet het enige dat telt. Zonnefabriek staat bekend om de goede service. In het klanttevredenheidsonderzoek van Greenchoice scoren we al vijf jaar zeer goed, het laatste jaar kregen we zelfs een fraaie 8.9.

Speciale aanbiedingen voor de wijk voor optimale transparantie over kortingen: De mensen binnen de Zonnefabriek besteden veel aandacht aan het geven van een goed en duidelijk advies. Een goed geïnstalleerd zonnesysteem dat u vijventwintig jaar langs zonder problemen van stroom voorziet, dat is het uitgangspunt. Met die zorg willen we ook de mensen binnen het collectief Ter Borch voorzien van uitgebreide informatie. Daarnaast bieden we een hogere korting aan voor klanten binnen het collectief. De exacte korting wordt per klant berekend, omdat van te voren niet duidelijk is om welke producten het gaat. Voor een goed advies komen we graag langs, en bespreken we de mogelijkheden qua schuin of plat dak, een in serie of parallel geschakeld systeem en midden- of hoogrendement zonnepanelen. Vervolgens maken we voor u inzichtelijk hoe hoog de korting zal zijn ten opzichte van de korting voor een reguliere klant.

Vergelijkbare samenwerkingen: De Zonnefabriek heeft de afgelopen jaren veel grote collectieven voorzien van zonnepanelen. Onder andere collectieven in Baambrugge (60 huishoudens), Amersfoort (16 huishoudens) en Utrecht (21 huishoudens) hebben gebruik gemaakt van de Zonnefabriek als leverancier van zonnesystemen. Onlangs heeft de gemeente De Ronde Venen de Zonnefabriek geselecteerd als leverancier van zonnepanelen. Momenteel vinden de inschrijvingen van 300 huishoudens plaats.
Daarnaast voorziet de Zonnefabriek 1000 huurwoningen in Amsterdam van zonnepanelen voor het project HuurDeZon; een innovatief exploitatiemodel om zonne-energie voor huurders beschikbaar te maken.

Visuals van mogelijke oplossingen: Foto’s van geplaatste systemen vindt u op onze website: https://www.zonnefabriek.nl/onze-klanten/referenties/

Daarnaast hebben we referenties in de buurt waar we op aanvraag foto’s en contactgegevens van kunnen overhandigen.

Onlangs hebben wij een fotowedstrijd georganiseerd, waarbij klanten foto’s van hun systeem konden opsturen. Op een van de winnende foto’s staat een systeem uit Zuidlaren. Hier kunt u meer lezen over de wedstrijd en de winnende foto’s bekijken: https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/uitslag-zonnefabriek-fotowedstrijd/

Contactgegevens en link site:
Zonnefabriek Groningen
Boterdiep 117 – 6
9712 LM Groningen
Email: jan-willem@zonnefabriek.nl
Website: https://www.zonnefabriek.nl/

Zonneplan gaf de volgende reactie:

Visie op zonne-energie en energietransitie:
Missie: De ervaring met Zonneplan is zo persoonlijk, vernieuwend en gemakkelijk dat u hem doorvertelt. Zo maken we Nederland duurzaam.
Visie: Met technologie en comfort Nederland verduurzamen. We realiseren ons dat er een moment komt dat we al onze elektriciteit uit duurzame bronnen halen. We willen iedereen tijdig laten profiteren van duurzame oplossingen.

Aanpak:
Zonneplan gelooft in persoonlijk aandacht, vernieuwing en het brengen van gemak. Sinds 2010 is Zonneplan bezig om aan de hand van deze waarden Nederland te laten profiteren van duurzame energie. En met succes, want klanten waarderen ZONNEPLAN met een 9,2!
Het gecertificeerde installatieteams door heel Nederland, een eigen zonnepanelen testcentrum en een intern opleidingscentrum geven we onze klanten altijd van de best mogelijk oplossing. Naast het opwekken van duurzame energie maken we Nederland zuiniger met woningisolatie.

Persoonlijk, vernieuwend, eenvoudig, opgewekt, stap extra. Zonneplan is persoonlijk

Persoonlijk zonneplan
Persoonlijke aandacht begint met een op maat gemaakt zonneplan. Aan de hand van HD-beelden, het historische energieverbruik en de ligging van de woning ten opzichte van de zon laat Zonneplan zien welke zonnepanelen geschikt zijn, welke kosten daaraan zijn verbonden en welke terugverdientijd te verwachten is. Een persoonlijk en eerlijk advies is bij Zonneplan belangrijk. Elke klant heeft bij Zonneplan daarom één vaste, adviseur. Zij helpen klanten bij het maken van de juiste keuze en beantwoorden graag alle vragen.
Technologische vernieuwing zit in ons DNA

Zonneplan op afstand

Zonneplan werkt met slimme IT aan vernieuwingen in de installatiebranche. Met onze onderscheidende aanpak hebben we mooie stappen gemaakt. Zo waren we de eerste in de installatiebranche die op afstand een persoonlijke zonnepanelenopbrengst konden berekenen. Dit brengt gemak en is eenvoudig voor de klant, aangezien een huisbezoek niet meer nodig is.

Duurzaam door een App
Duurzaamheid is belangrijk bij Zonneplan. Daarom werken onze installateurs met de Zonneplan App. Het voordeel voor onze klanten? Alle documentatie is goed opgeslagen en eenvoudig te delen met onze klanten. Zonder papier, met alle comfort voor onze klanten.

Opbrengst inzien tot op paneelniveau
Na afloop van de installatie kunnen onze klanten de opbrengst van de zonnepanelen tot op paneelniveau inzien. Zo heeft de klant altijd inzicht in de optimale opbrengst en weet hij wat de panelen opleveren. Met ‘goed’ zijn we niet tevreden!

Altijd een stap extra
Zonder moeite zonnepanelen kiezen, laten installeren en beheren, daar zetten wij een extra stapje voor. Maar daar stopt het niet. Neem bijvoorbeeld de klantenservice, die ook na kantooruren te bereiken is. We testen de zonnepanelen zelf om de kwaliteit te waarborgen, we maken alleen offertes op maat.

Onze Installateurs
Of neem onze installateurs, die in samenspraak met de klant de zonnepanelen installeren en elke dag hun werkplek opgeruimd achterlaten. We zijn vakkundig en beleefd. We helpen de klant om het systeem te begrijpen en geven we de handleiding persoonlijk af. Eenvoud en gemak staan centraal.

Comfortabel duurzaam
Zonneplan maakt de stap naar een duurzame woning comfortabel voor onze klanten. We denken en doen vanuit de klant en nemen zoveel mogelijk werk uit handen. Bijvoorbeeld door:
– Contact met Zonneplan wanneer u dat wilt, ook in de avonduren
– Een offerte en opbrengstberekening op maat per e-mail
– Geen gedoe met papier, u kunt alles online regelen
– Geen verrassingen achteraf, alle prijzen staan vast!

Relevante certificeringen: Door uitgebreid producten te testen, garandeert Zonneplan haar kwaliteit. Naast de standaard certificaten die worden verstrekt door TNO en andere testinstituten, laat Zonneplan iedere zending zonnepanelen opnieuw testen bij TÜV Rheinland in Duitsland. Zo kunt u er van op aan dat hetgeen wat op uw dak wordt geïnstalleerd, ook daadwerkelijk van hoge kwaliteit is. Voor meer info: https://www.zonneplan.nl/kenniscentrum/testcentrum

Vanwege de grootschalige inkoop kan Zonneplan materialen inkopen uit het hoogste segment en hiermee de concurrentie aangaan met partijen die voor de middelmaat gaan. Dit inkoopvoordeel rekenen wij door naar onze klanten, resulterend in een laagste prijs garantie op de door ons aangeboden materialen.

Speciale aanbiedingen voor de wijk voor optimale transparantie over kortingen:
– Burenkorting afhankelijk van het aantal zonnepanelen. orders tot € 4500,– geeft korting € 50,– bedragen daarboven geven € 125,—korting.
– Inkoopvoordeel rekenen wij door naar onze klanten, resulterend in een laagste prijs garantie op de door ons aangeboden materialen.

Vergelijkbare samenwerkingen: Zonneplan heeft nog niet veel samengewerkt met buurt genootschappen, maar wel veel met woningcorporaties. Bijvoorbeeld Bouwinvest in Assen.

Visuals en referenties:
– Willem Plojterlaan 27

We hebben inmiddels zo’n 6.000 referentie in heel Nederland. Dus er is altijd een referentie in de buurt.

Contactgegevens en link site:
Zonneplan
www.zonneplan.nl
guido@zonneplan.nl
038 2038246

Suggesties en tips die kunnen helpen bij de selectie.

1) De leverancier rekent met gemiddelden. Zo ook met de prijs van een Kwh die voor jou heel anders kan liggen. Wellicht is de besparing hoger of lager dan in de offerte wordt aangegeven. Om zeker te zijn van het effect is het verstandig om de meest recente jaarnota te bekijken en te berekenen hoeveel de jaarnota lager uitvalt als je het geoffreerde aantal Kwh opwekt.

2) Als je meer Kwh opwekt van je gebruikt (op jaarbasis) krijg je voor de (per saldo in totaal) teruggeleverde Kwh een ander tarief of wellicht helemaal niets. Dit is afhankelijk van je leverancier en bepalingen die de overheid oplegt.

3) Als je zo laag mogelijke kosten voor energie wilt hebben, is het overwegen van een zonneboiler of pelletkachel wellicht interessant. Op de jaarnota zal namelijk meer kosten staan voor Gasverbruik dan voor Elektra verbruik. De bewonersvereniging overweegt om ook een inkoopactie voor pelletkachels te gaan houden.

4) Wil je zelf basiskennis omtrent zonnepanelen vergaren? Op internet is zeer veel te vinden. Via bijgevoegde link is de zonnepanelengids te downloaden met handige informatie en tips.” http://cdn.zonnefabriek.nl/zonnepanelen-gids/

Weet je genoeg om het gesprek aan te gaan, aarzel dan niet en neem contact op met Zonneplan en/of Zonnefabriek en laat ze een voorstel doen. Veel succes!