een serieus gevaar van koolmonoxide vergiftiging

De bewonersvereniging ontving onderstaand bericht van een geschrokken medebewoner…..

Beste bewoners van ter Borch,

De metalen afvoerpijp van de cv behoort geruisloos, dwz zonder borrelende of andere bijgeluiden de verbrandingsgassen af te voeren.

Bij ons was al lange tijd (jaren terug redenerend) bij het opwarmen een borrelend geluid te horen. Dat is het gevolg van zich in de afvoer ophopend condenswater, wat weer het gevolg is van het niet goed afwaterend gemonteerd zijn daarvan. De onderhoudsmonteur van Feenstra (waar wij het CV onderhoudscontract hebben) wist dit kennelijk niet, en verzekerde ons ervan dat de cv verder naar behoren functioneerde, en dat wij ons geen zorgen hoefde te maken.

Nu blijkt echter dat dit condenswater vervolgens de afdichtringen aantast, die de verbindingen van de pijp, het water en de luchtdicht moeten afdichten. Het gevolg is uiteindelijk een lekkage waarmee het euvel bij ons uiteindelijk aan het licht kwam.

Die lekkage is vervelend en vergt een kostbaar herstel en was te voorkomen geweest.

Een veel serieuzer probleem is dat de pijp die de verbrandingsgassen naar buiten af moet voeren is gaan te verzakken, waardoor deze uiteindelijk niet meer afwaterde en wat tot lekkage heeft geleid. Het probleem is nu dat als deze pijp nog verder was gaan zakken, de verbinding met de dak doorvoer onderbroken had kunnen worden, waardoor de verbrandingsgassen vervolgens in huis hadden kunnen komen. Hierin schuilt volgens de monteur die uiteindelijk eea bij ons heeft hersteld een serieus gevaar van koolmonoxide vergiftiging. Hij vertelde dat er een aantal jaar geleden enkele dodelijke slachtoffers waren gevallen in deze regio. http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/69461/Bedrijven-vervolgd-voor-koolmonoxidevergiftiging-Meppel

Het is inmiddels verplicht (sinds begin 2012 http://www.gawalo.nl/artikel/1128691-nieuwe-voorschriften-voor-beugelen-rookgasafvoer) om dergelijke verbrandingsgasafvoerkanalen met beugels zodanig te bevestigen dat van verzakken geen sprake meer kan zijn. In onze huizen blijkt dat geen, of in ieder geval niet overal (bij ons), een deugdelijke montage heeft plaatsgevonden. Bij onze overburen is hetzelfde gebeurd (dat wil zeggen lekkage).

Wij zien het nu maar als een geluk bij een ongeluk, en menen er goed aan te doen dit met de bewoners van onze wijk te delen. Het zou immers vreselijk zijn als zich de situatie van Meppel zou herhalen.

Reacties zijn gesloten.