Waterwijk

De Waterwijk bevindt zich zuidelijk van de Tuinwijk. In de Waterwijk bevinden de woningen zich op 7 eilanden. Alle woningen zijn georiënteerd op het water. Wonen in de Waterwijk betekent ook dat u met uw boot rechtstreeks naar het Paterswoldsemeer kunt Waterwijk Columnvaren. Alle zeven eilanden in de Waterwijk hebben een eigen karakter door de architectuur van de bebouwing. Wanneer je goed kijkt roept deze dan ook associaties op met traditionele watergerelateerde bebouwing.

De straatnamen in de Waterwijk zijn o.a. gebaseerd op ‘drassige veengebieden’ (neerwold) en eigenaren van landgoed Lemferdinge (Warmolts). De woningen in de waterwijk hebben een zeer veelzijdig karakter.

WaterAanpak waterwaaier (Cabomba)

De afgelopen jaren is in Waterwijk veel overlast geweest door de Waterwaaier (Cabomba). Deze uitheemse waterplant groeit explosief en verstopt de watergangen. De hark- en maaimethodes in de gemeentelijke wateren hebben tot nu toe niet het gewenste resultaat gehad. Daarom wil de gemeente Tynaarlo nu als proef de waterwaaier samen met u, als mede-eigenaar van het water, bestrijden. We hebben samen met de bewoners een aanpak bedacht, waarvoor we uw medewerking vragen.

Onderhoud
In 2024 gaat de gemeente bij wijze van proef de gehele watergangen in de Waterwijk schonen. Daarbij willen we ook de private zones langs de eilanden schonen. Als u daar vragen over heeft dan verzoeken we u daarover contact op te nemen met een bewonersvertegenwoordiger, zie de namen onder aan de brief. Wilt u niet dat uw deel wordt geschoond, geeft u dat dan voor 1 juli door aan de contactpersoon van de gemeente, de heer Niezen. We hopen dan dat u zelf de waterwaaier verwijderd, anders zal deze zich weer snel gaan verspreiden, weten we inmiddels uit ervaring.

Deze aanpak werkt alleen als de watergang op de onderhoudsmomenten vrij is van boten en andere obstakels als leidingen en slangen. De gemeente test dit jaar diverse onderhoudsmethodes van maaien, harken, slepen en tussenvormen, om uit te vinden wat het meest effectief is.

Zelf harken
We vragen u om zoveel mogelijk zelf de waterplanten te verwijderen. Op de bijgevoegde flyer staat hoe u dit het beste kunt doen. Vanaf het water kunnen we niet bij ieder hoekje en gaatje. Hoe minder er groeit, hoe schoner de watergangen blijven. We stellen hiervoor per eiland gratis sets extra lange harken ter beschikking. Als u mee wilt doen en zelf wilt harken, kunt u in deze periode een hark lenen bij de vertegenwoordiger van uw eiland.

Planning werkzaamheden
We plannen de eerste onderhoudsronde zó dat we het meeste effect bereiken. De uitvoering van de planning is dus maatwerk. Samen met de bewonersgroep informeren we u hierover via appgroepen. U krijgt dan op tijd informatie over wanneer er bij u in de watergang onderhoud gepleegd wordt.

Informatie en acties
We gaan samen met de bewoners actief aan de slag, door het organiseren van acties en door aandacht te vragen voor andere uitheemse waterwoekerplanten, zoals de Waternavel. Via de appgroepen wordt u hierover geïnformeerd. Meer achtergrondinformatie is te vinden op de websites van de bewonersvereniging en die van Meerschap Paterswolde: https://meerschap-paterswolde.nl/.

Mocht u naar aanleiding van deze brief vragen hebben dan kunt u op maandag-donderdag contact opnemen dhr. J. Niezen via mail (j.niezen@tynaarlo.nl) of telefoon 06-25557108.

STRAATCONTACTPERSOONHUISNUMMERTELEFOON NUMMER
WoltsingelPeter van der Veen906-51557909