Waterwijk

De Waterwijk bevindt zich zuidelijk van de Tuinwijk. In de Waterwijk bevinden de woningen zich op 6 eilanden. Alle woningen zijn georiënteerd op het water. Wonen in de Waterwijk betekent ook dat u met uw boot rechtstreeks naar het Paterswoldsemeer kunt Waterwijk Columnvaren. Alle zes eilanden in de Waterwijk hebben een eigen karakter door de architectuur van de bebouwing. Wanneer je goed kijkt roept deze dan ook associaties op met traditionele watergerelateerde bebouwing.

De straatnamen in de Waterwijk zijn o.a. gebaseerd op ‘drassige veengebieden’ (neerwold) en eigenaren van landgoed Lemferdinge (Warmolts). De Woningen in de waterwijk hebben een zeer veelzijdig karakter.

In de waterwijk zijn naast kavels ook nog enkele vrijstaande en duo-villa’s te koop. Zie funda voor meer informatie.

Bron: funda.nl

Bouw Le Corbusier van start!

Op het Garmpoleiland in de Waterwijk in Ter Borch realiseert projectontwikkelaar Extenzo zestien luxe duovilla’s en drie vrijstaande woningen. De bouw is inmiddels van start. De heipalen zitten in de grond en de contouren van de eerste duovilla’s zijn al duidelijk zichtbaar.

Igor en Hester Stalpers-Croeze zijn samen met hun kinderen Julius (17), Iris (15) en Anna (12) één van de toekomstige bewoners van het plan op het Garmpoleiland. Hester: ‘Ik ben destijds naar een informatieavond geweest over dit project en was gelijk enthousiast! De locatie is fantastisch, het eiland is namelijk doodlopend waardoor het er rustig en autoluw is, er is aan beide kanten water en bovendien zit je dicht bij het natuurgebied De Onlanden.’

De familie Stalpers-Croeze woonde al in Ter Borch en waren dus al bekend met de kwaliteiten van de fraaie woonwijk. ‘Het is een hele fijne wijk om in te wonen; rustig en met gezinnen uit verschillenden delen van Nederland en daardoor voel ik mij hier erg happy. Het is relatief dicht bij de stad en je bent dichtbij een natuur- en recreatiegebied.’ Igor vult aan: ‘de Waterwijk was voor ons extra interessant omdat er een verbinding met het Paterswoldsemeer is. Ik heb een catamaran en daarmee kan ik straks vanaf ons eigen huis het meer op. Dat was voor ons wel een groot pluspunt.’

De woningen op het Garmpoleiland hebben een moderne kubistische inslag en zijn daardoor opvallend te noemen. Met name Hester was erg enthousiast over de woningen. ‘De vormgeving van de woning vind ik ontzettend mooi. Met name de kleurstellingen en de hele uitstraling vind ik heel chique.’ Bij de koop van de woningen hadden de kopers een ruime keuze in het meer- en minderwerk. ‘In veel projecten kun je hooguit bepalen waar je je stopcontacten wilt hebben, maar in dit project waren we heel vrij in de keuzes van bijvoorbeeld muren en gevels.’vertelt Igor terwijl hij de tekeningen van hun woning laat zien die hij zelf gemaakt heeft met het tekenprogramma Sketchup. ‘Je kunt met Sketchup een goed beeld krijgen van hoe de woning eruit komt te zien. Omdat de bouw wat vertraging heeft opgelopen hebben we de tijd gehad om na te denken over de inrichting. Zo zijn de plannen in de loop van de tijd toch wat gewijzigd. Het dakterras was in eerste instantie nog een plat dak met grind en kozijnen in de gevel. Nu is dat gewijzigd naar een dakterras met openslaande deuren. Onze oudste is onlangs 17 geworden, dus dat dakterras is natuurlijk een te gekke plek voor hem om met zijn vrienden te gaan chillen.’

Gedurende het gehele proces hebben de kopers veel contact gehad met Extenzo. Vanwege de vertraging in de bouw (er werd bezwaar gemaakt tegen de wijziging van het bestemmingsplan van het eiland) waren de voorwaarden van de oude hypotheek van de familie komen te vervallen. ‘Het was voor ons erg belangrijk om te passeren bij de notaris om zodoende de financiering rond te krijgen. Dit is uiteindelijk gelukt (mede dankzij de hulp van Extenzo) en daar zijn we erg blij mee.’